153.500 euro
145 de profesori vor lucra cu 2.900 de elevi pentru a dezvolta competențe de ecologie
program de educație pentru mediu adresat ciclului preșcolar, primar și gimnazial, cu focus pe înțelegerea și relaționarea într-o manieră sustenabilă cu mediul înconjurător.
Deși România are o strategie națională de implementare a Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă, aceasta nu a fost corelată întru totul cu politica educațională privind schimbările climatice. Cercetările despre schimbările climatice conduse de UE (Eurobarometru, mai-iunie 2023) arată că România este ultima în clasamentul țărilor europene în ceea ce privește conștientizarea și acțiunile individuale ale cetățenilor pentru dezvoltare durabilă.
Mai mult, experiența Teach for Romania la nivel local, în școlile din comunitățile vulnerabile, a relevat o lipsă de conștientizare atât în rândul elevilor, cât și al profesorilor cu privire la problemele legate de schimbările climatice, deși aceste comunități sunt cele mai vulnerabile la poluare, la contaminarea resurselor naturale, la fenomenele climatice extreme și la alte efecte ale schimbărilor climatice și degradării mediului natural.
Fundația OMV Petrom împreună cu Teach for Romania a dezvoltat un program de educație de mediu adresat ciclului preșcolar, primar și gimnazial, cu focus pe înțelegerea și relaționarea într-o manieră sustenabilă cu mediul înconjurător, program ce va fi implementat în 109 școli și 17 grădinițe din comunitățile vulnerabile în care Teach for Romania activează. 145 de profesori din rețeaua Teach for Romania vor lucra cu materialele dezvoltate în cadrul programului cu 2.900 de elevi.
In cadrul programului a fost dezvoltată o hartă a competențelor pentru elevi - un traseu ideal pe care să îl poată asuma cât mai mulți profesori, astfel încât, pornind din grădiniță și finalizând gimnaziul, elevii să știe să observe și să analizeze, apoi să planifice și să implementeze schimbări relevante pentru comunitățile lor.
Ghidurile au fost scrise de educatori, învățători și profesori pasionați de științe, ecologie și nu numai. Testându-le și cunoscând realitățile publicului cititor, autorii vin cu propuneri care să poată fi integrate în planificarea de zi cu zi (de exemplu, la o oră de Arte sau Matematică) și în Săptămâna Verde. Mai mult, ele au trecut de exigențele cenzorilor științifici ca propuneri potrivite vârstelor și scopului asumat. Așadar, ghidurile conțin activități care vor stârni curiozitatea și vor crea o atmosferă de învățare activă. Autorii îi invită pe elevi, la fiecare pas, să pună întrebări și să formeze o relație de grijă, compasiune și responsabilitate pentru mediul înconjurător.
De asemenea, fiecare profesor Teach for Romania a primit și câte un kit de educație de mediu cu materialele necesare punerii în practică a activităților la clasă, împreună cu elevii. Kit-urile conțin în primul rând materiale educative (ghiduri și cărți cu activități), jocuri educaționale care abordează concepte legate de protecția mediului, instrumente pentru observații și analize (lupe de magnificare sau microscoape mici pentru a examina plante, insecte sau alte elemente ale naturii). De asemnea, kit-urile mai includ seturi de experimente (legate de apă, sol și alte aspecte ale mediului), semințe și ghivece pentru a încuraja elevii să își cultive propriile plante și informații despre importanța plantelor în menținerea echilibrului ecologic. Cutia kit-ului care conține materialele educative este confecționată din carton reciclabil și poate fi reutilizată, transformându-se într-o mini-seră pentru plantarea semințelor primite în kit.
Materialele informative scrise, dedicate profesorilor, sunt susținute și de materiale video care abordează importanța educației de mediu din perspectiva mai multor personalități din domeniul educației. Mai mult, ele aduc claritate în ceea ce privește de ce și cum trebuie să facem educație de mediu și cum trebuie privite competențele din curriculum, pentru fiecare ciclu în parte.