Valoarea totală a proiectului este de 165.000 Euro
600 de specialiști din 60 grădinițe au fost formați să lucreze cu 8.800 de preșcolari și părinții lor
Program de prevenire a bullying-ului prin întărirea relațiilor sociale ale copiilor
Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii și se referă la comportamente variate care umilesc și exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifestă pentru o perioadă de timp. Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violenței fizice, dar se poate manifesta și mai subtil, prin ignorare, excludere, bârfă, zvonuri despre o persoană și, prin urmare, poate fi dificil de identificat.
Cercetările recente arată că și copiii preșcolari se pot angaja în forme de bullying, direct și indirect, iar copiii vorbesc despre tachinare ca despre ceva ce îi supără, îi determină să nu se mai joace cu colegii și le dă dureri psihosomatice.
Studiul preliminar derulat de Salvați Copiii România în rândul educatorilor incluși în program arată modurile în care copiii din grădinițe se supun de obicei unii pe alții comportamentului de bullying la grădiniță: excluderea de la jocuri și activități, neacceptarea în grup, etichetare și exprimare neadecvată:
Programul “Să fim prieteni - Fără Bullying” are la bază cercetări de ultimă oră şi este fundamentat pe patru valori - toleranță, respect, grijă și curaj. Activitățile specifice programului pot fi incluse cu ușurință în rutina zilnică și urmăresc întărirea relațiilor sociale ale copiilor, iar filozofia pe care se întemeiază este că relațiile pozitive dintre copii încă de la vârsta preșcolarității previn excluderea și bullying-ul.
Cele 60 de grădinițe primesc o valiză cu resurse ce conține instrumente educaționale specifice: ursulețul prietenos, ghiduri pentru specialiști, cărți cu activități, cartonașe de conversație, fișe cu exemple care stau la baza conversațiilor cu copiii. Cu ajutorul acestora, copiii învață să-și exprime emoțiile, dezvoltă o înțelegere mai profundă a propriului rol în interacțiunile cu prietenii, iar grupul de copii ca întreg este întărit. Prin folosirea materialelor, prin implicarea în numeroase conversații și activități de grup, copiii, părinții și specialiștii învață cum să gestioneze tachinarea și bullying-ul.