Valoarea totală a proiectului este de 720.000 Euro
1.850 de specialiști din 260 grădinițe au fost formați să lucreze cu 26.000 de preșcolari și părinții lor.
Program de prevenire a bullying-ului prin întărirea relațiilor sociale ale copiilor
Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii și se referă la comportamente variate care umilesc și exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifestă pentru o perioadă de timp. Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violenței fizice, dar se poate manifesta și mai subtil, prin ignorare, excludere, bârfă, zvonuri despre o persoană și, prin urmare, poate fi dificil de identificat.
Cercetările recente arată că și copiii preșcolari se pot angaja în forme de bullying, direct și indirect, iar copiii vorbesc despre tachinare ca despre ceva ce îi supără, îi determină să nu se mai joace cu colegii și le dă dureri psihosomatice.
Studiul preliminar derulat de Salvați Copiii România în rândul educatorilor incluși în program arată modurile în care copiii din grădinițe se supun de obicei unii pe alții comportamentului de bullying la grădiniță: excluderea de la jocuri și activități, neacceptarea în grup, etichetare și exprimare neadecvată:
Programul “Să fim prieteni - Fără Bullying” are la bază cercetări de ultimă oră şi este fundamentat pe patru valori - toleranță, respect, grijă și curaj. Activitățile specifice programului pot fi incluse cu ușurință în rutina zilnică și urmăresc întărirea relațiilor sociale ale copiilor, iar filozofia pe care se întemeiază este că relațiile pozitive dintre copii încă de la vârsta preșcolarității previn excluderea și bullying-ul.
Cele 260 de grădinițe au primit o valiză cu resurse ce conține instrumente educaționale specifice: ursulețul prietenos, ghiduri pentru specialiști, cărți cu activități, cartonașe de conversație, fișe cu exemple care stau la baza conversațiilor cu copiii. Cu ajutorul acestora, copiii învață să-și exprime emoțiile, dezvoltă o înțelegere mai profundă a propriului rol în interacțiunile cu prietenii, iar grupul de copii ca întreg este întărit. Prin folosirea materialelor, prin implicarea în numeroase conversații și activități de grup, copiii, părinții și specialiștii învață cum să gestioneze tachinarea și bullying-ul.
Programul a contribuit la dezvoltarea psiho-emoțională a 8.821 de copii cu vârste între 3 și 6 ani din 60 de grădinițe din 9 județe: Argeș, Buzău, București, Călărași, Dâmbovița, Ialomița, Ilfov, Prahova, Teleorman.
Studiul preliminar efectuat în cadrul programului arăta că 78% dintre educatori erau nevoiți să gestioneze situații de bullying la grupă și 35% dintre educatori aveau în grupă copii care ocazional nu aveau cu cine să se joace.
70% dintre copiii preșcolari care au beneficiat de programul Să fim prieteni – Fără bullying au capacitatea de a-și exprima emoțiile și de a le gestiona într-un mod pozitiv (creștere de 12% față de evaluare anterioară implementării programului); 83% dintre copii recurg la întrajutorare (creștere de 9%) și 88% dintre copii au tendința de a se raporta pozitiv la cei care sunt diferiți de ei (creștere de 9%). Referitor la atitudinea copiiilor, 50% dintre specialiști constată reducerea comportamentelor agresive între copii.
De asemenea, 98% dintre specialiștii care au beneficiat de formare, mentorat și au lucrat cu metodologia Să fim prieteni – Fără bullying consideră că au dobândit instrumente pentru prevenirea bullyingului și 65% dintre ei și-au îmbunătățit semnificativ colaborarea cu părinții. În plus, 36% dintre părinții implicați în program declară că gestionează mai bine conflictele între copii.